Resultaten bevraging ‘consumptiegedrag tijdens Corona’

Welke impact heeft Corona op ons consumptiegedrag?

Die vraag stelden TOP-atelier & Fashion Revolution Belgium aan consumenten tijdens de lockdown a.d.h.v. een bevraging. De resultaten helpen onze duurzame ondernemers hun business model verder uit te bouwen. In de enquête richtten we ons op de consumptie van zowel kleding- als interieurtextiel.

We geven jullie graag een glimp van de resultaten:

  • 75% van de respondenten kocht minder tijdens de lockdown, 20% evenveel, met slechts 5% die meer consumeerde dan voordien.
  • 60% van de respondenten verwacht dat ze post-lockdown terug evenveel zullen consumeren als voor de epidemie. Een kwart van hen echter denkt dat ze minder zullen kopen dan voordien, terwijl zo’n 15% net meer denkt te zullen kopen dan voor de lockdown.

Waarom “consuminderen” (25%)?

Respondenten wijzen veelal op de economische onzekerheid, maar ervaren ook een verminderde nood aan aankopen. Velen hebben van de lockdown gebruik gemaakt om op te ruimen en ervaren dat ze reeds voldoende bezitten. Er is ook een sterker bewustzijn dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit: “snelle kicks zijn niet meer nodig”, deze consumenten zeggen dat ze willen “overgaan naar bewuster en lokaler consumeren”. Tot slot vinden velen het shoppen in corona-tijden niet zo aangenaam (angst voor besmettingen, maatregelen die het plezier wegnemen).

Waarom “consumeerderen” (15%)?

Redenen om meer te kopen na de lockdown liggen vooral bij het gemis van het ‘shop-gevoel‘. Het opruimen van kleerkasten heeft ook net plaats vrijgemaakt om nieuwe dingen te kopen. Anderen ervaren dan weer een groter budget, bij gebrek aan restaurant- en festivalbezoekjes, dat ze graag aan kleding willen uitgeven..

In de bevraging peilden we ook naar de factoren die een rol spelen in de beslissing om iets online te kopen. Opvallend is daarbij dat een laag prijskaartje als minder belangrijk werd ingeschat dan factoren als ‘het is iets dat ik vaak kan dragen’, ‘het is een lokaal product & zo steun ik de lokale economie’ en ‘het is een duurzaam product’, de drie stellingen die het meest werden aangevinkt. Dit lijkt erop te duiden dat de consument meer belang hecht aan factoren als duurzaamheid (lange gebruiksfase) en lokale economie dan aan het prijskaartje alleen.

70% van de respondenten koopt niet of amper online sinds de lockdown. Op de vraag of ze meer of minder online zouden kopen na de lockdown, antwoordde 40% ‘meer‘. Dit vooral vanwege de schrik om in fysieke winkels besmet te raken, maar ook omdat online shoppen een groot comfort biedt en omdat er meer unieke producten te vinden zijn dan in de klassieke retail. Toch stelt de meerderheid (60%) dat ze post-lockdown terug in de fysieke wereld hun aankopen zullen doen. Ze willen lokale winkels steunen, maar ervaren vooral dat het pascomfort en de mogelijkheid om items aan te raken en de kwaliteit na te gaan erg belangrijk is. Daarnaast blijft het online-aanbod ook erg beperkt voor wie tweedehands wil shoppen.

Heel erg benieuwd op welke manier de heropening van de winkels een invloed zal hebben op de antwoorden die respondenten nu gegeven hebben. Vandaar dat TOP-atelier en Fashion Revolution Belgium deze enquête zullen herhalen na de zomer.

Missie onderzoek TOP-atelier

TOP (Textiel Omschakelings Proces) -atelier wil tegen eind 2020 het proces van textiel upcycling – van minderwaardige reststromen tot hoogwaardig product – als opportuniteit aanbieden aan de Belgische confectie-industrie.

Dit zal ze doen door volgende acties:

  • aantonen dat upcycling in België rendabel kan zijn;
  • aantonen dat we vanuit textielreststromen een kwalitatief hoogstaand Belgisch product kunnen maken;
  • het ontwikkelen van een professioneel upcycling businessmodel voor de Belgische confectiebedrijven.