Circulaire Business Model innovatie

Het doel van de Circulaire Business Model innovatie module was de ontwerpers te ondersteunen in het uitwerken van een valabel business model, zodat initiële circulaire productideeën van de geselecteerde designers simultaan omgezet konden worden in zakelijk succes. Designers laten doorgroeien tot succesvolle circulaire ondernemers, is het ultieme doel.

Als ondersteuningsmethode werd hiervoor de Lean Startup methode, een methode die snel inzicht geeft in wat werkt en wat niet, gehanteerd. Aangezien deze methode niet alleen theoretische innovatie principes bevat, maar ook pragmatische kennis die grotendeels voortkomt uit de vele ‘lessons learned’ van allerhande falende commerciële startups en productinnovaties, werd deze methode als best passend gezien bij het TOP-atelier project.

Volgende fases werden tijdens het project doorlopen:

  1. Introductiefase:

    Kennismaking met Circulaire Business Model innovatie en opstelling van een eerste eigen business model in een lean canvas, een tool die je o.a. helpt je doelgroep en markt te bepalen, om de blik van de designers te verbreden van eigen circulaire concepten naar business model ideeën met kans op zakelijk succes.

  2. Problem-Solution fit fase:

    Begeleiding van de designers bij opzet van exploratief marktonderzoek zodat ze meer vat kregen op potentiële doelgroepen en klanten problemen waarvoor de circulaire concepten een oplossen bieden (problem – solution fit). Zo werd de unieke meerwaarde (unique value proposition) per doelgroep voor elke designer helder.

  3. Product-Market fit fase:

    Begeleiding bij het uitdiepen van het marktonderzoek in functie van verdere afbakening van doelgroepgrootte/diversiteit en bereidheid van betalen door klanten voor gebruik van de circulaire producten of services per doelgroep. (Product – Market fit).

  4. Pricing & scaling fase:

    Begeleiding bij verfijnen van de prijszetting zodat de designers de circulaire concepten richting markt konden brengen in functie van het verwezenlijken van een succesvolle commerciële opschaling van de circulaire producten of services.